Bereken je rendement op de advertentie-uitgaven

https://app.surveyforms.nl/ad-spend-roi-calculator

Het mooie van Online Adverteren is dat het meetbaar is. De Online calculator geeft je direct inzicht wat je rendement is op je advertentie uitgaven.

De CLV (Customer Lifetime Valueis een belangrijke KPI (Key Performance Indicator) door de Conversion rate te verbeteren  is het óf besparen van marketingkosten óf het verdubbelen van de resultaten / omzet!


Wat is Customer Lifetime Value?

CLV is een berekening van de netto opbrengst die een klant genereert in de totale periode dat deze klant is. CLV is dus de potentiële bijdrage van een klant aan de winst uw bedrijf in periode dat deze klant producten of diensten koopt.


Wat is Conversion Rate?


Het aantal click throughs van bezoekers die tot een daadwerkelijk resultaat lijden, zoals het kopen van een artikel, het invullen van een formulier, het achterlaten van een e-mail adres enzovoort. Uitgedrukt in een percentage ten opzichte van het aantal bezoekers van een site.
Het conversiepercentage laat zien hoe vaak een advertentie-interactie gemiddeld leidt tot een conversie. Dit is Conversies gedeeld door het aantal interacties met uw advertentie. = Conversies/aantal klikken.


Voorbeeld 1: Gemiddeld besteden klanten voor 60 euro aan diensten e/o producten bij een schoonheidssalon. De winstmarge is 40%. De klanten kopen in de 2 jaar dat ze klant zijn 8 keer. Dit resulteert in een CLV van 60 x 0.40 x 8 = 192 euro. Deze webwinkel kan per 2 jaar dus niet meer dan 192 euro uitgeven om nieuwe klanten te werven.

Voorbeeld 2: Het werven van een nieuwe klant via AdWords kost gemiddeld 50 euro. Deze klant levert bij de eerste aankoop 20 euro winst op. Lijkt dit niet uit te kunnen (20 – 50 = -30 euro). Echter wanneer deze klant vervolgens via emailmarketing, waarvan kosten veel lager liggen, 2 keer terugkomt en nogmaals 2 x 20 euro winst oplevert, dan rendeert deze campagne (20 + 2 x 20 = 60, 60 – 50 = 10 euro).


WAT IS CONVERSIE OPTIMALISATIE?

De betekenis van conversie optimalisatie is het optimaliseren van je online conversies = webshop optimalisatie en conversie website (online effectiviteit verbeteren). Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / webshop doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Een offerteaanvraag
- Een (eerste) bestelling
- Een telefoontje
- Een aanmelding op een programma
- Een inschrijving op een nieuwsbrief
-  Etc.